Selamlar. Prepar3d'yi merak eden cok. Ben de merakima yenilip satin aldim ve bir aydir kurcaliyorum. Elimden geldigince aciklayayim. Ozellikle FsX'cilerin ilgisini cekecegini dusunuyorum.
Prepar3d nedir?
FSX'in ticari kullanim icin olan versiyonuna Microsoft ESP deniyor. Bu versiyon profesyonel ucus simulatorleri, ucus okullarinda egitim amacli kullaniyordu. FsX'le ayni aslinda, bir farki yok. Sadece lisansi farkli. Lockheed Martin sirketi 2010'da ESP'nin kaynak kodlarini Microsoft'tan satin alip, bu kaynak kodlari uzerine Prepar3d adiyla yeni bir urun gelistirmeye basladi. An itibariyle Prepar3d'nin en guncel versiyonu 1.4. Lockheed Martin 2013 yili sonunda yada 2014 basinda Prepar3d 2.0'i cikarmayi planliyor. Microsoft Flight Simulator serilerini sonlandirdi. Bundan sonra yeni simulator cikmayacak. Prepar3d bu efsaneyi devam ettirebilecek yegane program demek oluyor bu. FsX'i gelistiren ve Microsoft tarafindan isine son verilen programcilarin bircogunu Lockheed Martin istihdam etti ve bunlar Prepar3d'yi gelistiriyorlar.
Fiyati nedir?
Prepar3d'nin 3 adet versiyonu mevcut,
Profesyonel 199 dolar (ucus okullari vs. gibi ticari kurumlar icin) Akademik 49.9 dolar Ogrenciler (hobiciler) icin Gelistirme 9.9 dolar (aylik ucret) add-on gelistiricileri icin program gelistirme kiti ile beraber veriliyor
Bunlar arasinda ne fark var derseniz, hic bir fark yok. Akademik versiyonda ekranin sag ust kosesinde ufak bir isaret cikiyor. Birisi soyleyene kadar farketmedim bile. Akademik versiyonu bizim gibi hobiciler icin olani. Bir defa alininca versiyon guncellemeleri ucretsiz.
Sistem gereksinimi nedir?
Genel itibariyle FsX ile ayni ama Prepar3d yeni OS'ler ve CPU'lar ile daha uyumlu calisiyor. Tavsiye edilen sistem,
OS: Windows 7 (64bit) CPU: 4 cekirdekli 2.0 ghz ve ustu RAM: 4GB Ekran karti: 1GB RAM ve ustu modeller HD'de kapladigi alan: 20 GB
FsX'in add-on'lari Prepar3d ile uyumlumu?
Evet. Hemen hemen hepsi birkac ayarla Prepar3d'de calisiyor. Bazi firmalar Prepar3d'ye ozel versiyonlari da piyasaya surmeye basladi. Detayli listeye girmeyecegim. Merak eden olursa tek tek yazabilirim.
FsX'le Prepar3d arasindaki Farklar
- Bulanikliklar ve dusuk cozunurluklu texture'lar hemen hemen yok gibi
- FsX cok cekirdegi kullanamiyor, Prepar3d zemin texture'larini yuklerken butun cekirdekleri kullanabiliyor
- Goruntu FsX'ten daha kaliteli. Ozellikle degisik bir golgeleme efekti kullaniliyor, bu cok guzel. Deniz, dalga, yagmur, kar efektleri FsX'ten daha gercekci ve kaliteli
- Coklu monitor ayari FsX'e gore daha kolay. Disaridan goruntude ya da yuksek cozunurluklerde simulasyon takilma yapmiyor (stuttering yok yani)
- Fatal Error'a yol acan bir cok bug duzeltilmis. Su ana kadar hic fatal error almadim. Cok stabil bir program olmus
- Fps yani oyunun hizi FsX'le ayni. Dusuk sistemlerde bu da kasiyor
- Scenery'de ufak degisiklikler var ama FsX'le cok fark yok
- Prepar3d'de suya batabiliyor, denizin altinda da gidebiliyorsunuz. Ufak bir denizalti default olarak oyunun icinde var. Deniz tabani da gercek batimetri verilerine gore derinlesip, siglasiyor
- Online Multiplayer ozelligi mevcut. Vatsim'e ufak bir ayarla problemsiz baglanilabiliyor. Ivao'yu bilmiyorum
- Garip bir sekilde Prepar3d'de baslangic menusu yok. Oyun zirt diye pistin ortasinda basliyor. Teker teker ucak, havaalani secmek biraz eziyetli ama bunu bir sonraki versiyonda duzelteceklermis. Ayrica baslangic menusu icin ucretsiz bir program var, ben onu kullaniyorum
Simdilik bu kadar yazayim, sorunuz olursa memnuniyetle cevaplarim. Biraz da ss verelim.
Savas hocam, dedigim gibi Prepar3d'de acilis menusu yok. Oyun zirt diye pistin ortasinda basliyor. Yukaridaki menulerden Havaalani, ucak, hava durumu vs.'yi degistiriyorsun, oyun tekrar yukluyor. Bu menu'ler FsX'le tamamen ayni. Acilis ekrani olmamasi biraz sacma olmus ama ben bunun icin ucretsiz bir add-on buldum, (aslinda FsX icin yazilmis) cok kullanisli bir menu arayuzu sagliyor. Bir sonraki versiyondan itibaren (2 ay icinde cikacak) oyuna baslangic menusu koyacaklarmis. Oyun pencere modunda calisiyor. Airac guncellemesi var, Pmdg canavar gibi calisiyor bildigim kadariyla, ben denemedim ama yabanci forumlardan anladigim kadariyla hic bir problem yok. Ayni seyi FsPassengers icin soyleyemecegim, calistirdim diyen var calismiyor diyen var. Yakin zamanda calisir hale getirilir gibi geliyor. FsX to Prepar3d Migration Tool diye bir program var, 10 dolar civarinda. Cok kullanisli bir program, bir tikla hemen butun FsX add-on'larini Prepar3d'ye aktariyor.
Emin hocam elinize sağlık bilgilendirme için, çok faydalı oldu. Bir sorum olacak, acaba LCEN (Ercan) havalimanı Prepar3D default havaalanları arasında var mı?
Ercan Havaalani malesef Prepar3d'de yok ama Gecitkale var.
Pek şaşırmadım buna, çünkü prepar3d ekibi MS'in kapıdışarı ettiği FSX ekibinin bir kısmı. Demek hobiyi politikaya alet eden aynı grup bunlar. Tekrar teşekkürler bilgi için.
Emin Yilmaz Global MODERATOR
Konu: Geri: Prepar3d Tanitim Ptsi 04 Mart 2013, 09:32
Arkadaslar FsX'i toptan birakip Prepar3d'ye gectim. FsX'in hatalariyla, sebebsiz oyundan cikmalariyla ugrasmaktan biktim. Prepar3d cok daha stabil, goruntu olarak da daha guzel. Herkese de tavsiye ediyorum, ya Fs9 ya da P3d kullanin. FsX'le sinirlerinizi harab etmeyin bosuna.
SSD'yi partisyon yapip, yeni sekmeye sadece P3d yukledim. REX'in P3d lisansini aldim (5 dolar), Carenado ucaklari zaten P3d'ye direkt install yapiyor. Orbx herseyi P3d icin de cikariyor. An itibariyle istedigim butun add-on'lar calisiyor.
FsX'i de silmedim oylece biraktim, yeni bir scenery vs.'yi once orada deneyip ise yarar birseyse P3d'ye koyacagim.
Emin Yilmaz Global MODERATOR
Konu: Geri: Prepar3d Tanitim Ptsi 04 Mart 2013, 09:55
Bir de soyle bir ekleme yapayim; baslangic menusu yok demistim. Oyun daha once sectiginiz bir ucusla basliyor. Alt'a basip yukarida beliren "Aircraft, Airport vs." menulerinden ucak ve havaalani seciyorsunuz. Biraz iptidai olmus acikcasi bu kismi. Lakin soyle de bir sey var, misalen ucusun basinda sadece ucak degistirmek istediniz, cok kisa bir yukleme ile ucagi degistiriyor, ya da havaalani. Ucustan ana menuye cikma zorunlulugu yok yani.
Boyle aklima geldikce ufak anektodlar vermek istiyorum. P3d'ye gecmek isteyen olursa bir isine yarar belki.
Ö.Savaş Flight Instructor
Konu: Geri: Prepar3d Tanitim Ptsi 04 Mart 2013, 16:21
Hocam gayet güzel anlatmışsınız. Acaba vatsim'de uçarken bağlantı kurduğumuz programları fsx'de olduğu gibi p3d'yedemi kurmak gerekiyor? Eğer öyle değilse vatsim ile nasıl bağlantı kurup mesajlaşabilliyoruz diğer uçaklarla ve atc'lerle? Aerosoftun fsx için çıkardığı scenerylerde p3d ile çalışıyormu? yoksa p3d için çıkan scenery'mi almak lazım? Aslında daha çok şey var merak ettiğim ama şu an aklıma gelmiyor. Aklıma geldikçe soracğım. Eminim sizinde vardır çok söyleyecekleriniz.
Emin Yilmaz Global MODERATOR
Konu: Geri: Prepar3d Tanitim Salı 05 Mart 2013, 01:21
Ustadim selamlar. Evet FsX'e kurdugunuz programlari P3d'ye de kurmaniz gerekiyor. SB4 sorunsuz calisiyor Fsinn kullanmadigim icin bilmiyorum.
Aerosoft'un FsX scenery'leri Prepar3d'de calisiyor. Ayrica P3d versiyonuna gerek yok. Install klasoru olarak Prepar3d'yi gosteriyorsunuz o kadar.
Bazi programlar ana klasorde ille de Fsx.exe gormek istiyor mesela, bunun icin herhangi bir word dosyanin adini Fsx.exe diye degistiriyorsunuz o kadar.
Ben bunlarla hic ugrasmak istemedigim icin "FsX to Prepar3d Migration Tool" diye ufak bir program satin aldim (9-10 dolar birsey). Bu programda bir defa P3d moduna tikladiginiz zaman herhangi bir FsX add-on'u artik otomatik olarak P3d'ye yukleniyor. Her seferinde programi da calistirmiyorsunuz. Bir defa ayarlayip kapatiyorsunuz. Isterseniz tekrar FsX moduna da cevirebiliyorsunuz. Yapanin eline saglik.
Bu arada P3d'nin butun klasor ve dosya isimleri FsX'le ayni. Yabancilik cekme gibi bir durum yok yani. Aerosoft gibi ayri bir installer kullanmayip, direkt Add-on Scenery klasorune atip library'den eklediginiz scenery'leri, ayni sekilde P3d'nin Add-on Scenery klasorune kopyala+yapistir+library'den ekle yapiyorsunuz, cok basit yani.
Emin Yilmaz Global MODERATOR
Konu: Geri: Prepar3d Tanitim Ptsi 11 Mart 2013, 17:22
P3d ile Istanbul Ataturk Havalimanindan kalkis ve sonrasini gosteren guzel bir video buldum. P3d'nin add-on'suz, ciplak haliyle nasil birsey oldugunu rahatca anlayabilirsiniz (HD olarak izleyiniz).
Haluk ADMIN
Konu: Geri: Prepar3d Tanitim Ptsi 11 Mart 2013, 19:53
FsX den iyi gibi gelmedi bana Emin hocam sıkıntı var gibi, birde buna LTBA yı yükledik mi yerinden kalkmaz vallahi!
Ö.Savaş Flight Instructor
Konu: Geri: Prepar3d Tanitim Ptsi 11 Mart 2013, 21:46
Şöyle adam gibi bişey yapamadılar yahu ucuz makinalardada çalışacak bi yapabilseler zaten herkes satın alacakta nerdeee....
Emin Yilmaz Global MODERATOR
Konu: Geri: Prepar3d Tanitim Salı 12 Mart 2013, 03:54
Haluk hocam, Savas hocam, o video'yu yukleyen elemanin sistemiyle alakali birsey. Daha once de dedigim gibi FsX'i kaldiramayan sistem P3d'yi de kaldiramaz. Ama FsX'i kaldirabilen sistemde P3d cosuyor. Ne bir takilma, ne bir fatal error. Fs9 gibi gayet stabil. "Bir suru para harcayip yuksek ozellikli sistem kurdum gene de adam gibi FsX'i oynayamiyorum" diyenleri P3d'ye aliyoruz. Mutevazi sistemlere ise Fs9 bicilmis kaftan.
Video'yu paylasmamin sebebi, default zemin, deniz, agac ve autogen texture'larindaki iyilestirmeleri gosterebilmekti (FsX gibi bos alanlar col degil farkettiyseniz).
Ufak bir yenileme yapalim. Lockheed Martin uzun zamandir P3d'nin 2.0'i uzerinde calisiyor. Bir ihtimal 2013 senesine yetisme ihtimali var. Yilbasindan once cikabilir.
Bildigim kadariyla bu versiyon da 64 bit olmayacak. Cunku programi 64bit yapinca FsX'in eklentileri ile uyum kayboluyor ve anladigim LM bunu istemiyor.
Ancaaak (burasi onemli) 2.0'da DX11 kullanilacak. Zannimca bu programin 64 bit olmasindan daha onemli. DX11 kullanilan oyunlari gormusseniz niye boyle dusundugumu anlamissinizdir. Bu bir devrim olabilir. Cunku bu shader GPU(ekran karti)'yu daha efektif kullanacak boylece OOM(Hafiza yetersizligi)'den kaynaklanan fatal error'lar ortadan kalkacak demektir. Goruntunun guzellesmesi de cabasi.
Bu arada kullanan var mi bilmiyorum ama FsX icin de DX10 kullanimini problemsiz hale getirecek yeni bir eklenti geliyor. Ortam epeyce senlendi yani.
En son Emin Yilmaz tarafından Cuma 09 Ağus. 2013, 08:48 tarihinde değiştirildi, toplamda 1 kere değiştirildi
merhaba emin hocam ben almayi dusunuyorum hangi siteden alicam bilmiyorum yanliz bildigniz saglam bir site varmidir bir de 3 cesit var hocam 49 dolar olan var onu dusunuyorum aylik odeme varmi ona hocam bilginiz varmi tesekur ederim
dun fsx gold edition aldim pack li hocam ama yine sorun ayni posky ucaklari neden bilmiyorum ama gumus renginde gozukluyor ucak gozukmuyor nasil anlatim bilmiyorum gozukuyor ama sorunlu yani boyasiz bu sorun neden oldugnu hala bulamiyorum hocam onun icin simdi son care Prepar3d dunsuyorum hocam
Emin Yilmaz Global MODERATOR
Konu: Geri: Prepar3d Tanitim Salı 01 Ekim 2013, 07:57
Aylik odeme yok hocam, 49 dolarlik versiyonundan alacaksiniz ama Prepar3d 2.0 cikacak yakinda. Bence bekleyin bosa para vermeyin simdi. Yenisi cikinca onu alirsiniz. Yeni versiyonu Dx11'i destekleyecek, FsX'in hemen hemen butun hatalarini duzeltiyorlar. Program artik sadece CPU'ya yuklenmeyecek. Grafik kartinin butun ozelliklerini kullanacak. Eger tahmin ettigim gibi olursa FsX olayi biter.
sami caskurlu Pilot-2
Konu: Geri: Prepar3d Tanitim Salı 01 Ekim 2013, 20:28
anladim hocam bilginiz icin tesekur ederim bu arada bendeki sorun simulator deki ayarlardaki DX 10 active etmedgim zaman poskyi kullanabiliyorum bunun sebebi nedendir hocam bi bilginiz varmi yani simdi pd3 DX 11 destekli olucak demisniz bunu alirsam ayni sorun olmasin hocam ?
Emin Yilmaz Global MODERATOR
Konu: Geri: Prepar3d Tanitim Çarş. 02 Ekim 2013, 03:53
Aktive etmeyin hocam Dx10'u o zaman. FsX'teki dx10 hatali. Eklentilerin kaplamalari gozukmuyor, ucaklarin beyaz gozukmesi o yuzden. Gece de havaalani isiklari gozukmuyor. P3d dx9 kullaniyor, kaplamalarin beyazlamasi diye bir durum yok.