Facebook |
|
VAPS following countries: ( Since 28.01.2014 )
|
Sosyal yer imi |
Sosyal bookmarking sitesinde VAPS adresi lütfen paylaşın
Sosyal bookmarking sitesinde VAPS adresi saklayın ve paylaşın |
|
|
| Airbus X Yardım | |
| | Yazar | Mesaj |
---|
Cpt.Cihan Pilot-1
| Konu: Airbus X Yardım C.tesi 30 Tem. 2011, 14:59 | |
| Merhaba arkadaşlar Airbus x ile ilgili birkaç konuda yardımınıza ihtiyacım var
MCDU programlama tamam hallediyorum ama destination ve arrival secenekleri yok yani inceğim havalimanındaki pisti secemiyorum bunu nasıl halledebilirim bir diğeride ucagı autopilota aldıktan sonra ND ekranındaki rotayı izlemiyor otomatik bulmuyor yani boeingde oldugu gibi AP ye aldıktan sonra L NAV tusuna bastıgımızdaki gibi rotayı kendisi izlemiyor bunu nasıl yapabilirim | |
| | | Özgür Kiraz MANAGER
| Konu: Geri: Airbus X Yardım C.tesi 30 Tem. 2011, 17:37 | |
| Cihan hocam merhabalar.
Airbus konusunda ben yardımcı olayım size. Öncelikle şunu söyleyeyim, Boeing'lerdeki FMC'den epey farklı. Tek benzeyen yanı, ikisine de aynı rota giriliyor.
1. Öncelikle INIT ekranına kalkacağınız ve ineceğiniz meydanların ICAO kodlarını, şu şekilde girmeniz gerek: LTBA/LTAC
2. Uçuş yüksekliğinizi INIT ekranının sol alt kısmına yazmanız lazım (280, 300 gibi).
3. Uçağınızın payload (yolcu ve yakıt ağırlıkları) ayarlarını yaptıysanız Next Page diyerek sağ üst köşeye iki defa, ardından da altındaki simgeye iki defa tıklamanız lazım. Gross Weight (yüklü ağırlık) ve Zero Fuel Weight (yakıtsız ağırlık) böylece tanınmış olur, kalkış hızları açısından önemli bu konu. Aynı zamanda T/C ve T/D noktaları da belirir.
4. Align IRS demelisiniz. Uçağınız, nerede olduğunuzu ancak öyle algılar. Gerçekçi bir tasarım kullanıyorsanız 7 dakika sürer algılama işlemi. İsterseniz hemen solundaki uçuş numaranızı da yazabilirsiniz.
5. F-Plan düğmesine basın. Burada ilk satırda kalkacağınız meydan ve sağında da o meydanın yüksekliği yazar. Kalkacağınız meydanın solundaki düğmeye tıklayınca LAT REV FROM LTBA (yukarıdaki örnekle uyumlu olsun diye yoksa hangi meydandan kalkacaksanız o yazar) bölümüne girersiniz ve gelen ekranda Departure yazan yerin soluna tıklarsanız o meydana ait pistler listelenir. LTBA için 6 tane pist listelenir. Nereden kalkacaksanız onu seçmelisiniz. Diyelim 35R seçtiniz, SID seçimi yapmanız lazım. Rotamız LTBA SID GAYEM UA4 SALGO STAR LTAC olsun, bize uyan GAYE1K GAYE1S var sadece. GAYE1K seçmeliyiz, chart olsa daha rahat anlatırım. Bunu seçtikten sonra Insert deriz (tıpkı rota yazmak gibi) ve rotamızı sırasıyla şöyle yapar: LTBA35R 1600 ∆ D356G BKZ GAYEM F-PLN DISCONTINUITY LTAC. Böylece ayrılma işlemini tamamlamış oluruz.
6. GAYEM bacağının soluna tıklarız. LAT REV FROM GAYEM yazar. Burada sağ tarafta VIA/GO TO bölümü ve altında iki tane boş kutu bulunur. UA4 yoluyla SALGO bacağına varacaktık. ilk kutuya UA4, ikinci kutuya da SALGO yazıp Insert deriz. SALGO'dan önce araya ERKAL NUMSO ERSEN ve YAVRU diye ekstra bacaklar da gelir ::)
7. Şimdi de LTAC yazan yere (biri yeşil biri beyaz yazar, hangisine bastığınızın bir önemi yok) tıklarız. LAT REV FROM LTAC ekranında bu defa sağ tarafta ARRIVAL seçeneği belirir. Yani Esenboğa'da hangi piste ineceğimizi seçeceğiz. Karşımıza 4 tane pist çıkar. Diyelim 03R pistine ineceğiz. ILS03R seçeriz (hemen yanında Course değeri ve ILS frekansı da yazar). SID seçimi ekranına atar bizi. SALGO üzerinden yaklaşacağımız için bize uyabilecek SALG1E ve SALG1N var sadece. İkisi de seçilebilir, fark etmeyecek. SALG1E seçtik diyelim: F-PLN DISCONTINUITY yazan yerin altında CF03R (Center Fix) ve LTAC03R yazar. En altta da End of F-Pln yazar. Yapmanız gereken CLR tuşuna basarak F-PLN DISCONTINUITY yazısının soluna tıklamak. Rotadaki kopukluğu onarır.
8. PERF ekranına gelin. FLAPS/THS kısmına isterseniz 2/TOGA (2 derece flap açısı ve TOGA moduyla yani tam gaz, kısa pistlerde tavsiye ederim) veya 2/FLEX (2 derece flap açısı ve FLEX moduyla, TOGA'dan önceki bölüm, daha az yakıt harcar, gürültüsüz kalkar ama pistte mesafe kaydeder uçağınız, uzun pistlerde öneririm) seçin. FLEX TO TEMP kısmına iki defa tıklayın, 41 yazar. Sol taraftaki V1, VR ve V2 kısmına ikişer defa tıklayın. Kalkış hızlarınız da artık hazır. Seçmezseniz uyarı alırsınız. Next Phase diyerek tırmanma hızınızı seçin (10.000 feet altında oluyoruz çoğunlukla, 250 seçerim). Next Phase diyerek seyir hızınızı seçin (uçuş yüksekliğine ulaştıktan sonra devreye girer bu hız). Airbus'larda (A319, A320 ve A321) .82 veya .83 seçebildim (mach cinsinden). A330 veya A340 için .86 seçmiştim. Ona siz karar verin. Next Phase deyin, burayı geçin, alçalacağınız zaman işe yarar ve Next Phase diyerek APPR ekranına gelin. QNH kısmına Inches of Mercury cinsinden (29.92 için 1013) ineceğiniz meydanın altimetre basıncını işleyin. TEMP kısmına yine meydanın sıcaklığını (derece olarak), MAG/WIND kısmına ise rüzgarın yönünü ve hızını girmeniz (yine ineceğiniz meydanın) girin. DH (decision height) kısmına 200 girin, inişe karar vermede işe yarayacaktır. LDG CONF kısmına ise CONF3 derseniz 3 derece flapla, FULL derseniz 4 derece yani full flap inecekseniz onu seçin. FULL seçiyorum genelde, seçili olan daha büyük yazar. Hemen solunuzda VAPP yazar. Bu sizin, piste yaklaşırken kullanmanız gereken hızı gösterir. CONF3 derseniz artacaktır, FULL deyince düşecektir.
Cihan hocam: Bu dediklerimden özellikle pist seçimlerini yapmazsanız uçağınız rotaya girmez. Çünkü hangi pistten kalkacağını, nereye ineceğini bilmeyen uçak NAV moduna girmiyor. LNAV tuşu yok Airbus'larda. MCDU doğru programlanırsa size kaldırmak ve indirmek düşüyor. Ama kalkışta dikkat, stall olmayın. Onun püf noktasını da anlatırım ama şimdi çıkmam lazım. Kolay gelsin. | |
| | | Özgür Kiraz MANAGER
| Konu: Geri: Airbus X Yardım Salı 02 Ağus. 2011, 19:03 | |
| En azından bir bilgi verseydiniz Cihan hocam, sorun halloldu mu acaba? | |
| | | Cpt.Cihan Pilot-1
| Konu: Geri: Airbus X Yardım Salı 02 Ağus. 2011, 21:00 | |
| Kusura bakmayın özgür hocam yazamadım fırsatım olmadı ama çözdüm sayenizde çok teşekkür ederim birde hdg tuşuna çift tıkladığımda ztn otomatik olarak hafızaya alıyormuş rotayı bunuda yeni keşfettim airbus kullanmaya yeni basladımda daha yeni yeni çözmeye çalışıyorum : ) | |
| | | Özgür Kiraz MANAGER
| Konu: Geri: Airbus X Yardım Salı 02 Ağus. 2011, 21:50 | |
| VFR uçuşlarda ILS yaklaşmada sorun yaşarsanız onun çözümünü de anlatırım. Lokalizeri yakalamak dert oluyor ama garanti bir teknik var, az önce hiç inmediğim Kayseri'ye bile yumuşak bir iniş yaptım. A319 olduğu için de rahat oldu aslında Kolay gelsin. | |
| | | Cpt.Cihan Pilot-1
| Konu: Geri: Airbus X Yardım Çarş. 03 Ağus. 2011, 01:46 | |
| hocam airbus x tavsiye ederim mukemmel bi ucak grafikleride cok iyi a320 ile ucuyorum az once kıbrısa indim cok zevkliydi | |
| | | Özgür Kiraz MANAGER
| Konu: Geri: Airbus X Yardım Çarş. 03 Ağus. 2011, 11:04 | |
| Ben de Airbus X görünce, Wilco/Feelthere firmasının FSX için çıkarttığı Airbus 1X serisi sanmıştım. Fakat MCDU programlama ikisinde de aynı, değişmiyor. Wilco'dan memnunum çünkü T/D noktasına 20 nm mesafe kala simulatörü durduruyor. Uzun uçuşlarda faydasını anlatmakla bitiremem | |
| | | kadirsariaslan Vaps Designer
| Konu: Geri: Airbus X Yardım Ptsi 15 Ağus. 2011, 22:30 | |
| - Özgür Kiraz demiş ki:
- Cihan hocam merhabalar.
... Ama kalkışta dikkat, stall olmayın. Onun püf noktasını da anlatırım ama şimdi çıkmam lazım. Kolay gelsin. Ben biraz bonus oldum konuya ama bu stall konusunuda açıklarsan sevinirim. Geçen akşam gayet normal kalkarken bir anda stall hatası verdi ve sonrasını tahmin edebilirsiniz. Airbus hiç kullanmadım taki X i alana kadar. Şimdi öğrenmek için araştırıyorum ama eksik çok şey varmış | |
| | | Özgür Kiraz MANAGER
| Konu: Geri: Airbus X Yardım Ptsi 15 Ağus. 2011, 22:51 | |
| Stall, yani uçağın havada tutunanaması. Uçakların, uçması için motorların belli bir güç üretmesi gerekir. Eğer yeteri kadar güç üretilmez ise uçağınız, bir taş parçası gibi düşmeye başlar. İşte bu olaya stall denir. Peki, hangi koşullar stall nedenidir? Düz uçuşta, ağırlığınıza uygun hız vermemek. Örneğin, düz uçuşta ve 0 derece flap ile 130 knot sürat uygularsanız (tamamen dolu bir Airbus A321 olsun uçağımız), muhtemelen stall olursunuz. Normal koşullarda, öyle bir uçuşta, uçağınızın 250 knot sürate ihtiyacı var. Hani 220-230 knot gibi süratleri de yapabilirsiniz. Burada kritik olan flaplar. Otomobil kullanmayı biliyorsanız, vitesleri, flap gibi algılayabilirsiniz. Nasıl ki birinci viteste, yapabileceğiniz süratler belliyse flap açılarında da uymanız gereken süratler var. Örneğin, Airbus uçaklarında 4 kademe flap bulunur (1-2-3 ve full flap). Boeing 737 ise daha farklı (1-2-5-10-15-25-30-40). Az önce uçurduğum 777'de ise 40 derece yok. Sözün özü: Her flapa uygun hız sınırı vardır. Diyelim 140 knot ile uçacaksınız, son açıya kadar açmanız gerekir flapları. O zaman stall olmazsınız. Eğer yardımcı olduysam ne ala. Olamadıysam anlamadığınız yerleri, lütfen ısrarla sorunuz | |
| | | pilot MANAGER
| Konu: Geri: Airbus X Yardım Salı 16 Ağus. 2011, 01:50 | |
| Arkadaşlar.. Lütfen kusura bakmayın ama, FS'yi iyice öğrenmek için önce, Fs2004'den başlamak gerekirdi.. Bunu defalarca forumlarımıza yazmıştım...Ve dahası, genelde bütün yapılan eklenti ve tasarımlar sürekli Fs2004 içindir. Siz bakmayın son günlerde FsX için yapılan eklentilerin çokluğuna.. Bunların hangisini tutsanız bir tarafından elinizde kalıyor, gerisi dökülüyor. Parayla satılanlar da tartışılır. Onların da Free'lerden kalır yanı yok. Kurulması ayrı dert, çalıştırmak için ilaç beklemesi ayrı dert.. paranla rezil oluyorsun.. Ne varsa, Fs2004' de var..bakın bize.. halâ Fs9 kullanıyoruz ve kullanmaya da devam..Veee..FsX'i bırakıp Fs2004'e geçenler de az değil.. Son günlerde daha da çoğaldı Fs9'a geçenler.. Yoksa?... FsX DVD'leri daha mı kolay bulunuyor piyasada?..Bundan dolayı mı, VAPS'a yeni kayıt olan kaptanlarımız hep, FsX'çi?.... | |
| | | kadirsariaslan Vaps Designer
| Konu: Geri: Airbus X Yardım Salı 16 Ağus. 2011, 07:46 | |
| @özgür, Tabi şimdi anladım o uçuşun neden stall olduğu. hemen deneyeceğim diye flap felan hiç ellemedim direk pist başıydı :) Teşekkür ettim bu ek bilgi için.
@ pilot, FS9un, bize FSyi öğretme açısından FSX ten farkları ney? Gerçekçiliği, eğitimleri vs vs? Ben FS9u ne kullandım ne indirdim. Bu işe merak sardığımda en son çıkan versiyonu FSX diye onla başladım. Ama FS9un eğitim ve öğrenme açısından gerçekten artıları varsa ondanda başlarım. Hiç sorun olmaz | |
| | | Özgür Kiraz MANAGER
| Konu: Geri: Airbus X Yardım Salı 16 Ağus. 2011, 10:59 | |
| Dün unuttum, iyi hatırlattınız. Sadece alçalırken hız kesmek için flap açılmaz. Aynı zamanda kalkmadan önce de flapları açmanız lazım. Örneği, Airbus ve Boeing için ayrı ayrı vereyim:
Airbus uçaklarında dediğim gibi 4 kademe flap var. Tercihen, 2 derece flap açısı vererek uçağı kaldırıyorum. 0 derece flap ile kalkmak isterseniz, pistte çok hızlanmanız lazım. Buna da artık pistin uzunluğu ne kadar müsaade eder, orasını bilemem. Yükseldikçe hızınız da yavaş yavaş artacaktır. 200 knot hıza ulaşınca flapları 1. dereceye, 220 knot olunca da 0 derece çekip toplayabilirsiniz. Zaten flap açtıkça veya çektikçe, hız göstergenizin altına ve üstüne (PFD ekranında sol kenar) iyi bakın. Sarı ve kırmızı çizgiler çıkar. Kırmızı çizgiler, tehlike sınırlarıdır. Sarı çizgiler ise tehlikenin başladığını gösterir. Sadece tehlike de değil, uyarı da içerir bu işaretler. Örneğin, 2 derece flap ile 250 knot sürate çıkmanıza, Airbus zaten izin vermez. Sınırda tutar hızınızı, istediğiniz kadar artırın. Ancak hız azaltmada bunu yapmıyor, gözünüzü bu çizgilerden ayırmayın.
Boeing ile kalkacaksanız (737 için veriyorum örneği), genelde 5 derece flap uygun duruyor. Eğer Boeing'lerin FMC'sini (uçuş bilgisayarı diyelim), kullanmayı biliyorsanız, CG% ile gösterilen bir değer var. Buraya, yük ve flap açınıza uygun yüzdeyi yazarsanız (son uçuşumda %20 idi ama 777 ile), TRIM değerini de verir ve kalkış için lazım olur (yani uçağın burnunu kaç dereceyle kaldıracağı diyelim). Tıpkı Boeing de Airbus gibi flap hız limitlerine sahip. Yalnız çok fazla flap açısı olduğu için hız limitleri farklı. Örneğin, 1-2-5 derece flaplarda, 250 knot sürati geçemezsiniz. 10 için 210, 15 için 200 şeklinde gidiyor. Genelde iniş takımlarını açtığınız kolun yanında, hız ve flap açıları yazıyor. Oradaki limitlere uymanız yeterli.
Her uçağın, kendine has referans dökümü vardır. Hız ve flap açıları, kalkış ve yaklaşma hızları gibi bilgiler yazar. İyi okuyun, sıkıntı çekmeyin. Bir 777 ile 737'nin, kalkış hızları bazen aynı da olabilir, farklı da olabilir. Yük durumu önemli, gereksiz yakıt almayın, yeter. | |
| | | kadirsariaslan Vaps Designer
| Konu: Geri: Airbus X Yardım Salı 16 Ağus. 2011, 12:05 | |
| Şimdiye kadar neredeyse hiç dikkat etmiyordum. Bu kadar etkili olduklarınıda bilmiyordum. Birazcık bodoslama atlama oldu oyuna başlangıcım. Eğlenmeye başlayınca detaylara girmeye başladım. Ama yanlış sonucu öğrenilen bu bilgiler gerçekten yararlı oluyor. Teşekkürler | |
| | | Özgür Kiraz MANAGER
| Konu: Geri: Airbus X Yardım Salı 16 Ağus. 2011, 12:42 | |
| Öncelikle oyun diyerek simulatörlere haksızlık etmeyelim. Yani, o kadar gerçekçiler ki bir tek sarsıntı filan yapmıyorlar (IFTC simulatörleri, bu işi de yapıyor gerçi) Pilot hocama da katılıyorum. Bence de FS9 ile başlasanız iyi ederdiniz. Gerçi FSX'in, jet eğitimi görevleri var, faydasını görürsünüz ama küçük uçaklarla başlayın, sonra büyük uçaklara geçin. Her ne kadar son uçuşlarda 777 kullansam da en keyif aldığım uçak, Airbus A320-200 şu anda. Kaldırması ve indirmesi rahat, multi jet motorları var ve ne büyük ne de küçük bir uçak. Lear Jet türü uçaklar da keyiflidir, onlarla uçmak da zevkli oluyor. | |
| | | kadirsariaslan Vaps Designer
| Konu: Geri: Airbus X Yardım Salı 16 Ağus. 2011, 15:36 | |
| Peki FS9u FSXten farklı kılan sadece eğitimleri mi ki ondan başlayayım. Eğer öyleyse ona da başlarım. Zaten bu eklentileri aldım ama cessna ile başladım manuel iniş kalkışlar gibi. Arada yinede jetlere atlayasım gelince atlıyorum. | |
| | | kurty EMEKLİ Admin ;)
| Konu: Geri: Airbus X Yardım Salı 16 Ağus. 2011, 15:37 | |
| Airbus X'de ineceğiniz havaalanını MCDU'dan seçemezsiniz çünkü Aerosoft ürünlerinde MCDU'yu detaylı yapmadı. Airbus X'in mcdu'su birnevi Default GPS gibidir. | |
| | | Özgür Kiraz MANAGER
| Konu: Geri: Airbus X Yardım Salı 16 Ağus. 2011, 16:16 | |
| O zaman ne özelliği kaldı ki Airbus X'in??? Gerçi, az önce bir site buldum, gerçek hayatta alınan rotaları, FS9 için uşuş planı haline getiriyor. Planı yaptı hakikaten ama deneme şansım yok, uçak havada, Afrika kıyılarında, Senegal'in batısında, Cape Verde diye bir yerde, Atlas Okyanusu'nda. Neden New York'a öyle bir rota geldi, bilemiyorum artık Uçuş bitimi denemek istiyorum o plan olayını, GPS'e de aktarılırsa MCDU gibi kullanılır default uçakların GPS'leri. | |
| | | | Airbus X Yardım | |
|
Similar topics | |
|
| Bu forumun müsaadesi var: | Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
| |
| |
| |