-
DEVAM--------
5. Adım Şimdi uçuş planımızı dolduralım. Bu yapmanız gereken en önemli iştir. Burada girdiğimiz bilgiler hava trafik kontrolörüne iletilecektir. Uçuş boyunca acil bir durum olmadığı ya da ATC tarafından aksi belirtilmediği sürece bu plana sadık kalmalıyız.
Squawkbox Start menüsünden ‘
Flight Plan’ ı seçin.
1- Yapacağımız uçuş şeklini VFR (visual), IFR (instrumental) veya SVFR (special visual) seçelim. Havayolu uçuşlarında IFR olmalıdır. ATC sizi burada yazan uçuş şekline göre yönlendirecektir.
2- Departure Airport kısmına kalkacağımız meydan kodunu (İzmir için LTBJ) girin.
3- Arrival Airport kısmına varış meydan kodunu (İstanbul için LTBA) girin.
4- Alternatif meydan kodunu girin. Bu meydan asıl varış meydanına herhangi bir sebeple inemediğinizde gideceğiniz meydandır. Bu nedenle varış meydanına yakın seçilmelidir. Alternatif meydan’ın belirtilmesi iyi bir uçuş planlaması için mutlaka gereklidir. ATC sizi yönlendirirken bu bilgiyi kullanır.
5- Aircraft Capabilties kısmında uçağınızın özelliklerine uygun olanı seçeneği işaretleyin. Eğer FL290 ve/veya üzerine çıkacaksanız uçağınızın ‘RVSM capability’ olması gereklidir. Uçağınızın özelliğine göre yaptığınız seçim sonrasında yukarıda bulunan ‘
Aircraft Type’ kısmının sağına bir kod eklenecektir.(örnek W). Buradaki kodların anlamlarını
[Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] sayfasında bulabilirsiniz.
6- Planladığınız Departure (kalkış) zamanını girin. Çok hassas olması gerekmez. Bu kısmı kalkış sonrası güncelleyin.
7- Tahmini uçuş süresini ve aldığınız yakıtla uçabileceğiniz süreyi yazın. Uçağa alternatif meydana gidebilecek ve en az 30dk havada kalabilecek kadar fazladan yakıt alınmalıdır.
8- Cruising Airspeed kısmına gerçek uçuş hızımız (
[Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] , havanın içindeki hızı) girmeliyiz. 420 ila 450 arası değerler Airline uçaklarının uçuş hızları karşılıklarıdır. Uçaklarla uçtukça her uçak için doğru değeri öğrenecekseniz.
9- Cruise Altitude kısmına uçuş yüksekliğimizi FLXXX yada XXX00 feet şeklinde girin. Burada dikkat edeceğiniz husus şudur. Eğer uçacağınız yükseklik Transition Altitude (örneğin İstanbul için hava durumuna da bağlı olarak 4000ft ) üzerinde ise uçuş yüksekliğini seviye FL (Flight Level) cinsinden girin. Örnek : 30,000 feet = FL300. Sayfa altındaki Uçuş yükseklikleri kısmını okumayı unutmayınız. Ayrıca uçağınızın belirttiğiniz yüksekliğe çıkabileceğinden de emin olun. Örneğin LTBA-LTAC uçuşu için bu değer FL250 olabilir.
10-Voice Capabilities kısmına sesli iletişim seçeneğinizi belirtin. Buradaki seçiminiz ATC’ye iletilecektir.
11- Şimdi rotamızı girelim. Gireceğiniz rota gerçeğe ne kadar yakın olursa size servis verecek ATC lerde işlerinde o kadar keyif alırlar unutmayın. Ayrıca rotanız hatalıysa ATC size kalkış izni vermeyebilir. Biz örnek rota olarak LTBJ LTBA rotası gireceğiz. Rota girerken VOR, NDB ve Intersectionları belirtmek dışında yolları da belirtmek ayırt edici özellik olarak göze çarpacaktır. Bizim rotamız BERGO G80 BIG şeklinde yazılırsa doğru olacaktır. Rota çıkartmak için ek programlar Enroute chart lar kullanılabilir.
[Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] sayfasından aratarak Türkiye içindeki ve Türkiye çıkışlı bir çok rotaya ulaşabilirsiniz. Sistem bu kısma girilen rota bilgilerini text olarak algılamakta ve hava trafik kontrolörüne göstermektedir. Nokta ve yol adları arasında bir boşluk bırakmak yeterlidir. (Planın en başına kalkış meydan kodu ve en sona da varış meydan kodu yazılmaz, bu bilgiler zaten Departure ve Destination kutularına yazılmıştı. FL240 da uçuçucağımız için hava yolunu "low altitude airway" G80, tercih ettik. Low (Alçak) High (Yüksek) hava yolu seçimi genelde avrupada FL245 veya FL285 da ayrılır bu değerler ülkenden ülkeye fark eder. Örnek olarak ABD de bu geğer 18,000ft (FL180) dir.
12- Remarks kısmına FS versiyonunuzu, elinizde chart bulunup bulunmadığını ya da yeni olduğunuzu belirtmek için kullanabilirsiniz. Buraya yazacağınız bilgiler de ATC ye text olarak iletilecektir.
13-Her şeyi girdikten ve 2 kez kontrol ettikten sonra Send Flight Plan a basın.
Şu anda sisteme bağlısınız, Kontrolör ve diğer uçaklar sizi görüyor ve uçuş planınız sisteme gönderildi.
Bu noktada mutlaka yapılması gereken bir diğer konu da uçağınızın Com1 radyosunun 122.80’e ayarlanması gerektiğidir. Hava trafik kontrolörü olmadığında diğer uçaklara bu kanaldan bilgi gönderebilir ve çevrenizdeki iletişimi takip edebilirsiniz
6. Adım Squawkbox penceresi ile birlikte aşağıdaki gibi bir pencere açılır.
Başlangıçta bu kısım
STBY olarak seçilidir. Bu uçağınızın hız yükseklik gibi bilgilerinin radar ekranında görünmesini engeller. Bu bilgiler hava trafik kontrolörüne ancak siz uçarken gereklidir. Yerde iken bu bilgilerin gitmesini önlemek için bu seçeneği işaretleriz. Uçak kalkış için piste girerken ya da hava trafik kontrolörü size
Squawk Mode Charlie dediğinde NORM ve ardından IDENT tuşuna basılarak "
Mode Charlie" haline getirilir. Böylece hava trafik kontrolörü sizin yükseklik ve hız gibi bilgilerinizi görebilir. İniş sonrası park yerine taxi yaparken de
ATC söylemese dahi
STBY tuşuna basılarak "
Squawk Standby" yapılmalıdır.
3. UÇUŞA HAZIRLIK1. Adım Artık sisteme bağlısınız ve hava trafik kontrolörü (
ATCO) sizi radar ekranında görmeye başladı. Şu anda etrafınızda bulunan uçakları da görebilirsiniz. (varsa)
Verilen talimatları not almak için kağıt ve kaleminizi hazır bulundurun.
Şimdi ATC ile bağlantı kurmadan önce hava raporu almalıyız. Hava raporunu;
[Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] , meydan ICAO kodunu girerek ya da Servinfo programından alabilirsiniz. Ancak en sağlıklısı SquawkBox programının içindeki komut satırından .METAR XXXX yazarak almaktır. Buradaki XXXX metar istediğiniz meydanın kodudur. (Örn : LTBA)
SquawkBox, server’a bağlanarak hava raporunu (
[Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] ) alarak gösterecektir. (METAR okuma ile ilgili bilgileri METAR sayfasından çok detaylı olarak bulabilirsiniz.)
SquawkBox burada görünen hava raporunu Flight Simulator’un Weather kısmına aktararak o andaki gerçek hava durumunda uçmanızı sağlar ve bu işlemi belli aralıklarla tekrarlayarak hava durumunu güncel tutar.
2. Adım ATC yoksa; Bulunduğunuz yerde aktif ATC varsa Squawkbox pencerenizin sağ kısmında callsign ve frekansları ile birlikte görünürler.
[img width=730 height=105]
[Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.] Eğer bulunduğunuz yerde aktif ATC yoksa bu kısım boş görünür.
(ATC hizmeti veren arkadaşlarımız genellikle bu işi trafiğin daha yoğun olduğu akşam saatlerinde veya hafta sonları yapmaktadırlar.)
Bu durumda uçuşunuzu diğer uçaklarla çarpışma riski yaşamadan kendiniz gerçekleştirmelisiniz. Uçağınızın TCAS sistemi varsa diğer uçakları buradan takip edebilirsiniz.
Yaptığınız hareketleri Online olan diğer uçakların bilmesi ve tedbir alması için duyurmalısınız. Bunun için unicom kanalında text olarak aşağıdaki şekilde bilgi vermelisiniz.;
Apronda iken............... : ‘parked at the gate104, LTBA’
Taxiye başladığınızda.... : ‘starting taxi to h/p Rwy36R’
Piste girerken.............. : ‘line up and taking off from LTBA Rwy36R’
Kalktıktan sonra........... : ‘airborne BIG1K, climbing FLxxx’ (BIG1K uygulayacağınız SID ‘yi gösterir)
Yaklaşmada................. : ‘ILS established LTBA rwy36R, 8nm’
İniş sonrası.................. : ‘LTBA Rwy36R vacated’
Başka trafiklere pozisyon bildirirken; ‘FL 120, 10nm inbound YAA VOR, next TOKER 24 ‘ (Boylelikle 120 uçuş seviyesinde YAA VOR’ına 10 mil mesafede olduğunuzu, YAA dan sonra TOKER ‘intersection’una gideceğinizi ve TOKER ‘intersection’una muhtemel varış zamanınızın saatinizin yelkovanının ‘ 24’ ü gösterdiği anda olacağını diğer pilotlara bildirmiş oluyorsunuz. Zaman tahminlerinde yanılma payı +/- 3 dakikadır. TOKER’e varış tahmininiz de 3 dakikadan az yada fazla değişiklik olacaksa bunu da bildirmeniz gerekir. Örnek : ‘FL 250 Estimate TOKER 28’ Böylelikle sizin TOKER’den daha önce 24 de geçeceğinizi duyup aynı noktadan geçişini size göre ayarlayan bir başka pilot bu mesajdan sonra artık sizin TOKER’den ‘ 24’ de değil ‘ 28’ de geçeceğinizi öğrenip ayırımı ona göre yapacaktır.)
gibi yazıları SB ekranının text kısmına yazıp Enter ile gönderin. (Callsign’ınız otomatik olarak görünecektir.)
Text kanalında gereksiz konuşmalardan kaçınmalısınız. Başka bir uçağa özel mesaj atmak isterseniz; Nokta MSG Uçağın Callsign’ı göndereceğiniz mesaj yazmalısınız. Örnek (.msg TK105 İyi uçuşlar. )
Dikkat etmeniz gereken bir başka konu da yazı yazarken Türkçe kullanmamanız gerektiğidir. Ayrıca, squawk box ekranında rahat görünsün diye küçük harf kullanmak ta akılcı bir yöntemdir..
-