pilot MANAGER
| Konu: Uçakların DUMAN Efekti Çeşitleri (Bilgi) Paz 16 Mart 2014, 17:56 | |
| Değerli kaptanlarım, yeni kayıt olan bazı kaptanlarımızın uçak motorlarının arkasından çıkan duman efektlerinin paylaşımını rica ederken yanlış anlatım veya anlaşılmalardan dolayı istenenden farklı paylaşımlar yapıldığından bu konuyu açma zaruriyetini hissettik. Uçak motorlarından çıkan duman efeklerinin çeşitleri:1- "Contrail" efekti; Beyaz renktedir. Uzunluğu uçak boyunun 4-5 hatta bazen çok soğuk alanlarda 10-15 katı kadar olabilir. Uçak 27-28 bin ft. irtifaya çıktığında motorlardan çıkan sıcak havanın o yüksekteki soğuk hava ile temasından dolayı oluşan kristalize olmuş su tanecikleridir. Efekt, uçaktan uzaklaştıkça bulut gibi kümeleşip yoğunlaşarak, havanın ısısına bağlı olarak birkaç dakikadan yarım saate kadar gökyüzünde kaldıktan sonra dağılmaya başlar. 2- "Smoke" efekti; siyah renkte ve uzunluğu Contrail'den daha kısadır. 2 uçak boyu kadar veya daha uzun olabilir. Yoğunlaşmaz ve Contrail'den daha incedir. Havada da uzun süre kalmaz, uçakla birlikte gider. 3- "Exhaust Blur Heat" efekti; Şeffaf, bulanık renktedir. Motorların hemen arkasında, ancak motor uzunluğu kadar olan sıcak hava efektidir. 4- "Sonic Light Boom (Konik Şok Dalgası)" efekti; Genelde ses hızını aşan savaş uçaklarının ses duvarını aşarken oluşan şok dalgasıdır. Ses hızı havada, deniz seviyesinde ve 21 °C sıcaklıkta 343.2 m/s (343.2 metre/saniye) (yaklaşık 1224 km/saat) olarak alınır. Ses hızı frekansa bağlı olarak değişmez, her frekansta ses aynı hızda gider. Havanın sıcaklık, yoğunluk durumuna göre sesin yayılma hızı değişir. Soğuk havada ses hızı azalır. Ses sıcak havadan soğuk havaya geçerken yayılma doğrultusunu değiştirir.
Sesin havadaki hızı yaklaşık olarak şu formülle hesaplanabilir: c_{\mathrm{hava}} = (331{.}5 + (0{.}6 \cdot \vartheta)) \ \mathrm{ms^{-1}}\, Formüldeki \vartheta\, (theta) sıcaklığın derece santigrad (°C) cinsinden ifadesidir.
Herhangi bir alanda, rüzgâr arkadan eserse ses zemine doğru yönlenir. Rüzgar önden eserse, ses zeminden yukarı doğru yönlenir. Gündüz, zemin ısındığı için ses dalgaları ısı etkisi nedeniyle yukarı doğru yönelir. Gece, zemin soğuduğu için ses dalgaları daha uzağa gidecektir ve aşağıya doğru yönelir. Denizde suyun yapısı yansıtıcı bir yüzey oluşturmaktadır. Bu nedenle denizde ses sakin bir ortamda 4-5 km. kadar uzağa gidebilir. Hareketli ses kaynağının hızı, sesin yayılma hızını geçince, ses, patlama sesi olarak duyulur. Bu durumda dalga ışın gibi konik bir alana yayılır ve şok dalgaları olarak isimlendirilir. Böyle durumlarda sesin yayılma hızının kaynağın yayılma hızına oranına "Mach sayısı" denir. Ses hızını ilk geçen insan "Chuck Yeager" olmuştur.KAYNAK: wiki 5- "Engine Start Smoke" efekti; Uçak motorları çalışırken ilk atım dumanı. Bu zaten FS'de default olarak var. 6- "Afterburner(Artyakıcı)" efekti; Artyakıcı (afterburner), özelikle jet uçaklarında kalkışta ve tırmanışta ivmelenmeyi artırmak ya da ses hızını aşmak amacıyla kullanılan itiş sistemi.
Çalışma prensibi olarak, turbojet nozülüne jet enjektörleri yakıt püskürtür. Nozülden gelen sıcak hava akımı ve yanmamış gazlarla beraber tutuşur, bu sayede ramjet motorlara benzer bir itki oluşur. Turbojet motorlarında kullanılan özellik, bir ramjetin çalışma prensibine benzerlik gösterir. Artyakıcıların çalıştığı bir uçak jet lülelerinden çıkan alev sütunları ile belli olur. Sivil havacılıkta Concorde bu sistemle kalkışını yapar. Normal uçuşunun 4 katına kadar yakıt tüktimine sebep olur. Bir F-22 Raptor artyakıcı kullanarak 20 tonluk yakıtını 20 dakikada tüketebilir. Saate 800 mil (1280 km) sürate ulaşabilir. Eski bir teknolojidir, günümüzdeki jet avcı uçakları daha küçük artyakıcılarla donatılmış olup motorun tamamı türbinlerden oluşurken (F-18), daha eski F-14 Tomcat gibi modellerde motorunun yüzde 60'ını artyakıcı sistemi oluşturmaktaydı. Yüksek sıcaklıktan dolayı IR(Kızılötesi) etkisi ve hesapsız yakıt tüketimi sebebiyet verdiğinden F-14 Tomcat 2006 yılı içinde servisten kaldırıldı. Aynı sebebiyetten MiG-25 ve MiG-31 hizmetten erken kaldırılmıştır.Kaynak: Wikipedi ...Bunlar aklıma gelen duman efektleri. Daha başka varsa, uzman arkadaşlarımız ilave edebilir. Bu efektlerin paylaşımlarını, "Efektler" bölümümüzde bulabilirsiniz. Saygılar.
En son pilot tarafından Paz 06 Ağus. 2017, 03:15 tarihinde değiştirildi, toplamda 3 kere değiştirildi | |
|
pilot MANAGER
| Konu: Geri: Uçakların DUMAN Efekti Çeşitleri (Bilgi) C.tesi 25 Şub. 2017, 00:26 | |
| Resimler ve bilgiler güncellenmiştir!.. Konu yukarı !.. | |
|