-
Arkadaşlar,
Uçakların motor arkalarından çıkan 3 adet görsel duman effekti vardır:
1- "Exhaust Duct" denilen SİYAH duman efekti, boyu uçak boyunda olabilir.Gerçekte motor tam güçte çalıştırıldığında ortaya çıkmasına rağmen, bugüne kadar XML-Edit düzenlemesi ile bu gerçekçilik FS'ye uygulanmamıştır.Aksine motor çalışmasa dahi sürekli görünmektedir.
2- Hafif şeffaf görünümde, manyetik dalga şeklinde ve minimum motor uzunluğunda olan "Blur Heat" denilen sıcak hava dalgası,
3- Yine motor arkalarında fakat 25.000-27.000 irtifaya çıktıktan sonra başlayan BEYAZ renkte 8-10 uçak uzunluğunda olan ve bir kanat uzınluğundan sonra başlayan "CONTRAIL Smoke" denilen duman efekti.Yerden baktığımızda gökyüzünde uçakların arkasında görülen beyaz duman. Belli bir irtifadaki soğuk hava tabakası ile karşılaşan motordan çıkan sıcak gazlar, kristalleşerek böyle bulut şeklinde görülür.Bazen kış aylarında bu duman saatlerce göyüzünde bulut görünümünde kalabilir.
..."Contrail" effekt FS-Default olarak oluşsa da, motor duman efekt'lerini FS'deki her uçağa yüklenirken mutlaka her uçağa göre ayrı- ayrı koordinat konumlandırması yapmalıyız. Hele bir de uçak yapımcılarının standart hale getirmedikleri motor-gövde "Contact Point" koordinatları farklı-farklı olunca karşımıza 3 bilinmeyenli bir denklem ortaya çıkıyor.
Çünkü bu duman effeklerini FS'deki uçağımızda görmek için MUTLAKA her dumanı, ait olduğu motor arkasına denk getirmek gerekiyor. (Aynen "water=fx_spray" te uyguladığımız gibi).. Bu işlemler ap-ayrı bir görsel tasarımdır!..
Duman effektini uçağa uygulaması "Aircraft.CFG" dosyasındaki [SMOKESYSTEM] veya [EFFECTS] başlığının altında yapılır.
Örneğin Uçağımızda DÖRT motor varsa, Başlığın altına önce sırayla;
"smoke.0="(uçağa arkadan baktığımızda soldan 1. motor)
"smoke.1="(uçağa arkadan baktığımızda soldan 2. motor)
"smoke.2="(uçağa arkadan baktığımızda soldan 3. motor)
"smoke.3="(uçağa arkadan baktığımızda soldan 4. motor)
...ve bunlarımn karşılarına ait olan motorun perspektif olarak (3D) 3 adet koordinatları (X, Y, Z) yazılır. Bunlar şunlardır;
1. koordinat: Motor arkasının yerden(zeminden) yüksekliği,(Z)
2. koordinat: Motor arkasının uçak burnundan olan mesafesi,(Y)
3. koordinat: Motor arkasının uçağın gövde-orta çizgisinden olan mesafesi. (X)
Bu koordinat değerlerini bulmak o kadar da KOLAY değildir. Ancak yukarıda yazdığım "Contact Point" başlığının altından "Aircraft.CFG" dosyasından çıkartılabilir.
Bu değerlerden sonra bir VİRGÜL ve bir boşluktan sonra da Duman effectinin "Effect" dosyasına atılan dosyanın ismi yazılır.
Örneğin B747-400 için Aircraft.CFG den [SMOKE] satırlarına bir örnek!:
smoke.0=1.023, -127.167, -86.167, vaps_exh_duct
smoke.1=0.877, -127.167, 86.167, vaps_exh_duct
smoke.2=1.023, -105.917, -39.167, vaps_exh_duct
smoke.3=0.877, -105.917, 39.167, vaps_exh_duct
ANCAK.. yukarıdaki örneği POSKY için yaptıysak, PMDG_B747-400 uçağı için de AYRI değerler uygulamak zorundayız.Sebebi, yukarıda yazdığım gibi hiçbir yapımcı aynı tip uçağı standart şekilde yapmamaktadır. ne motor yükseklikleri birbirini uyumludur, ne de kuyruk çizimleri.. Her yapımcı AYRI telden çalar!...
Bu nedenle Yapımcı aynı olsa da motor veya spray effectlerini her uçak için ayrı-ayrı konumlandırmak gerekir. Uygulama, uzmanlık ta gerektirir.
Yukarıda örneklerle açıkladığım motor eksoz effektleri motor çalılmasada görüldüğü halde, motor çalıştığında duman effekti oluşacak, motor çalışmadığında oluşmayacak şekilnde uygulamayı daha gerçekçi yapmak için ilave olarak XML dosyalarının da hazırlanması gerekir.
Değindiğim gibi bu işlemler ayrı bir tasarım uygulamalarıdır.
Buraya kadar okuduğunuz için teşekkür ederim. Saygılar.